Späť

Najlepší motor pre váš e-bike: Rozdiely medzi predným, zadným a stredovým motorom

Pridané: 10.6.2023 10:14:32

10 Jún 2023

Elektrické bicykle, známe aj ako e-bicykle, sa stávajú čoraz populárnejšími ako dopravný prostriedok a rekreačné vozidlo. Jednou z kľúčových častí e-bicyklov je elektromotor, ktorý poskytuje asistenciu pri jazde. Existujú tri hlavné typy motorov používaných na e-bicykloch: predný motor, zadný motor a stredový motor. V tomto článku sa pozrieme na tieto typy motorov a porovnáme ich rozdiely a výhody.

Najlepší motor pre váš e-bike: Rozdiely medzi predným, zadným a stredovým motorom

Predný motor

Predný motor je typ elektromotoru používaného na elektrických bicykloch, ktorý je umiestnený v prednej časti bicykla blízko predného kolesa. Tento typ motoru poskytuje asistenciu pri jazde tým, že dodáva dodatočný výkon do predného kolesa. Tu je podrobný popis predného motoru na e-bicykli:

- Umiestnenie: Predný motor je umiestnený v prednej časti bicykla. Je obyčajne inštalovaný na koleso a je pripojený k pomocou náboja s elektrickým motorom. Motor môže byť umiestnený vnútri náboja kolesa (vnútorný motor).
- Funkcia: Predný motor funguje tak, že dodáva dodatočný výkon do predného kolesa bicykla. Pri zapnutí motoru sa pomocou senzorov rýchlosti a tlaku na pedálovanie automaticky spúšťa asistenčný režim. Motor poskytuje pohon predného kolesa, čo zvyšuje celkový výkon a rýchlosť bicykla.
- Výkon: Predné motory majú rôzne výkonné triedy. Ich výkon sa udáva v Wattoch (W). Výkon motoru môže byť rôzny a závisí od modelu a typu motora. Bežné výkony sa pohybujú do 250 W.
- Riadenie: Predný motor sa ovláda pomocou riadiacich prvkov umiestnených na riadiacej pätke alebo na riadiacej jednotke na riadidlách bicykla. Tieto ovládače umožňujú cyklistovi nastaviť úroveň asistencie, zapnúť či vypnúť motor a monitorovať údaje o batérii a rýchlosti.

Výhody

- Jednoduchá inštalácia: Predný motor je relatívne jednoduchý na inštaláciu a môže byť použitý na konverziu existujúceho bežného bicykla na e-bicykel.

- Jednoduchá údržba: Predný motor nevyžaduje špeciálnu údržbu a je relatívne ľahko prístupný na opravy a údržbu.

Nevýhody

- Menšia trakcia: Predný motor môže mať obmedzenú trakciu, najmä na nerovnom teréne alebo pri brzdení. To môže spôsobiť stratu stability a gripu predného kolesa.

- Možnosť vyklznutia predného kolesa: Pri prudkom zrýchlení alebo na klzkých povrchoch môže dôjsť k vyklznutiu predného kolesa, čo môže mať negatívny vplyv na ovládateľnosť bicykla.

LIBERTY E-DAPHNE

Stredový motor

Stredový motor je jeden z typov elektromotorov, ktoré sa používajú na elektrických bicykloch (e-bikoch). Je umiestnený v strede bicykla medzi pedálmi a je pripojený k prevodovke. Stredový motor poskytuje asistenciu pri jazde tým, že dodáva dodatočný výkon na pedálovanie. Tu je podrobnejší popis stredového motora na e-bikoch:

- Umiestnenie: Stredový motor je umiestnený v strede rámu bicykla medzi pedálmi. Je umiestnený tak, aby bol čo najbližšie k ťažisku bicykla, čo prispieva k lepšej rovnováhe a ovládateľnosti.
- Funkcia: Stredový motor funguje tak, že poskytuje asistenciu pri pedálovaní. Motor využíva senzory rýchlosti, tlaku na pedálovanie a otáčok kľúčených na prevodovku, aby určil potrebný výkon a poskytol dodatočnú silu na pedálovanie.
- Výkon: Stredové motory majú rôzne výkonové triedy. Ich výkon sa udáva v Wattoch (W). Výkonné stredové motory môžu mať výkony od 250 W až po 1000 W a viac.
- Riadenie: Stredový motor sa riadi pomocou riadiacej jednotky umiestnenej na riadiacich jednotkách na riadidlách bicykla. Táto jednotka umožňuje nastaviť úroveň asistencie, monitorovať údaje o batérii a rýchlosti a ovládať ďalšie funkcie motora.

Výhody

- Rovnováha a ovládateľnosť: Stredový motor je umiestnený v strede rámu medzi pedálmi, čo prispieva k lepšej rovnováhe a ovládateľnosti. Tým sa zlepšuje stabilita bicykla a zároveň sa minimalizuje vplyv váhy motora na jazdné vlastnosti.

- Efektívne využitie prevodovky: Stredový motor je priamo spojený s prevodovkou bicykla, čo umožňuje efektívne využitie prevodového systému. Tým sa zabezpečuje optimálne prispôsobenie rýchlosti a výkonu motora podľa terénu a preferencií jazdca.

- Plynulá a prirodzená jazda: Stredový motor poskytuje plynulý prenos výkonu na pedále a dodáva asistenciu pri pedálovaní bez výrazných trhnutí. Tým sa dosahuje pohodlná a prirodzená jazda, ktorá je podobná jazde na bežnom bicykli.

- Vysoký výkon a krútiaci moment: Stredové motory často ponúkajú vyšší výkon a krútiaci moment v porovnaní s prednými alebo zadnými motormi. To umožňuje lepšiu rýchlosť a schopnosť zdolávať náročnejšie terény.

Nevýhody 

- Vyššia cena: E-bicykle s stredovým motorom obvykle majú vyššiu cenu v porovnaní s modelmi s predným motorom. To môže predstavovať vyššiu investíciu pre niektorých záujemcov.

- Obmedzená konverzia: Konverzia bežného bicykla na e-bike so stredovým motorom môže byť obmedzená, pretože je potrebné mať vhodný rám a priestor pre inštaláciu motoru.

- Potreba údržby: Stredový motor môže byť náročnejší na údržbu v porovnaní s predným motorom. Ak je potrebné servisovať alebo opravovať motor, môže byť potrebné odmontovať prevodovku a iné súčasti.

CTM RUBY

Zadný motor

Elektrický bicykel s zadným motorom, známy tiež ako e-bike s zadným pohonom, je typ elektrického bicykla, kde je umiestnený motor v zadnej časti bicykla. Tento motor je obvykle umiestnený v náboji zadného kolesa. Zadný motor e-bike poskytuje asistenciu pri pohonu a pomáha jazdcovi prekonať náročné stúpania a zvýšiť rýchlosť na rovine. Motor je pripojený na batériu, ktorá zásobuje energiu a umožňuje elektrickému bicyklu jazdiť na dlhšie vzdialenosti. Pri pohybe na bicykli jazdec spúšťa senzory, ktoré rozpoznávajú jeho pohyb a množstvo šliapania. Na základe týchto údajov sa motor aktivuje a poskytuje asistenciu v podobe elektrickej sily. Jazdec môže zvyčajne nastaviť úroveň asistencie pomocou ovládacieho panela na riadidlách, čo umožňuje prispôsobiť množstvo pomoci podľa preferencií.

Výhody

- Prirodzený pocit jazdy: Zadný motor je umiestnený blízko zadného kolesa, čo vytvára pocit prirodzenej jazdy. Keď sa motor zapne a poskytuje asistenciu, pohon je distribuovaný cez zadné koleso, čo umožňuje plynulú a rovnomernú jazdu.

- Lepšia trakcia: Zadný motor pridáva hmotnosť na zadnú časť bicykla, čo zlepšuje trakciu zadného kolesa. To je obzvlášť užitočné pri jazde na klzkých povrchoch, ako je piesok, hlinená cesta alebo mokré povrchy.

- Jednoduchá údržba: Zadný motor je jednoduchý na údržbu, pretože väčšina mechanických komponentov sa nachádza na prednej časti bicykla. To uľahčuje prístup a údržbu prevodníka, reťaze a predného náboja.

- Zlepšená rovnováha: Umiestnenie motoru na zadnom kolese prispieva k lepšej rovnováhe a stabilita bicykla. Toto je obzvlášť dôležité pri jazde v náročných terénoch, kde je potrebná väčšia stabilita.

- Možnosť viacerých rýchlostí: Zadný motor často umožňuje výber z rôznych úrovní asistencie a rýchlostí. To poskytuje jazdcovi možnosť prispôsobiť si asistenciu podľa svojich preferencií a podmienok jazdy.

Nevýhody

- Horšia vyváženosť: Zadný motor pridáva hmotnosť na zadnú časť bicykla, čo môže ovplyvniť jeho vyváženosť. Pri zastavení alebo pri nízkej rýchlosti môže byť zadná časť bicykla ťažšia na ovládanie, čo môže vyžadovať väčšiu opatrnosť.

- Možné prekľučkovanie zadného kolesa: Vzhľadom na to, že motor je umiestnený na zadnom kolese, existuje možnosť, že zadné koleso môže prekľučkovať, ak je aplikovaný veľký krútiaci moment. To sa môže stať najmä pri prudkom štarte alebo pri jazde na náročných stúpaniach.

- Menšia trakcia na prednom kolese: Vzhľadom na to, že väčšina hmotnosti je umiestnená na zadnom kolese kvôli motoru, môže to mať za následok zníženú trakciu na prednom kolese. To môže ovplyvniť ovládateľnosť bicykla, najmä na nerovnom teréne alebo pri jazde v zákrutách.

MAYO E-XC KING BASIC

(Zdroj: ctm.sk, mayobike.sk) 

Slovakiabike Youtube

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti

Prihlásenie

Tieto internetové stránky používajú súbory cookies. Pokračovaním v návšteve stránky súhlasíte s ich používaním. Viac informácii vrátane informácií o ich odstránení a vypnutí nájdete v ochrane osobných údajov.