Späť

Povinná výbava cyklistu už bez povinnej prilby?

Pridané: 31.7.2019 21:38:49

31 Júl 2019

Vláda SR minulý mesiac schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke. Okrem sprísnenia zákazu používania prístrojov za volantom a rozšírenia vodičského oprávnenia typu C, CE, D i DE pre mladých vodičov nás zaujala zmena pri povinnosti nosenia prilieb.

Povinná výbava cyklistu už bez povinnej prilby?

Ako to bolo doposiaľ?

Je to len niekoľko rokov dozadu, čo naša vláda schválila, že cyklista je povinný počas jazdy na bicykli mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou. Pokiaľ bola cyklistom osoba mladšia ako 15 rokov, táto povinnosť sa vzťahovala aj na jazdu v obci.

Táto zmena priniesla u nás veľkú diskusiu či je, alebo nie je opodstatnené chrániť si hlavu prilbou. Musíme však poznamenať, že aj napriek tomuto zákonu sa našlo pár odvážlivcov. Túto povinnosť aj napriek príkazu opomínali a žiaden zákon ich k noseniu prilby neprinútil. Prilbu totiž nenosili na hlave, ale len prevesenú na riadidlách.

prilba na riadidlách

Prečo došlo k zmene?

Prešlo niekoľko rokov a vláda schválila vypustenie povinnosti nosenia prilby mimo obce pre cyklistov starších ako 15 rokov. Pre deti do 15 rokov sa situácia nemení a nosenie prilby je pre ne stále povinné. Podľa ministerky vnútra dospelým osobám prilbu neprikazujú nosiť, ale ju len odporúčajú.

Z vyjadrenia Ministerstva vnútra povinné nosenie prilieb pre cyklistov nevyplýva z medzinárodných dohovorov a voči dospelým cyklistom išlo u nás o veľmi výnimočne zavedenú povinnosť. V EÚ sa podobná úprava pre dospelé osoby nepoužíva a podobný zákon mala okrem Slovenska iba jediná krajina, a to Španielsko. V mnohých krajinách sveta ide o dobrovoľné nosenie prilby, dokonca aj u maloletých cyklistov je zákonná povinnosť nosenia prilieb pomerne zriedkavá.

Navyše mnoho cyklistov na našich cestách prichádza z krajín, kde prilby nie sú povinné, teda ich ani nemôžu mať so sebou. Práve preto boli neraz pokutovaní práve kvôli rozdielnym cestným zákonom členských krajín EÚ.

cyklisti s prilbami v prirode

Zákon neprikazuje, ale ....

Väčšina aktívnych cyklistov už má zrejme vytvorený názor na nosenie prilby a žiaden zákon ich v tom neovplyvní. Chcú chrániť seba a svoje zdravie tým, že budú nosiť cyklistickú prilbu aj naďalej.

Veď bicyklovanie so sebou prináša nejedno nebezpečenstvo, napríklad v podobe pádu z bicykla alebo kolízie s iným účastníkom cestnej premávky. Podľa štatistiky na slovenských cestách zahynulo od roku 2009 (odkedy bolo povinné nosiť cyklistickú prilbu) podstatne menej cyklistov ako v minulosti, pričom ich na cestách jazdí neustále viac a viac.

U nás neexistujúpodrobné štatistiky, ktoré by obsahovali informácie o tom, v koľkých prípadoch zachránila cyklistická prilba život cyklistovi. Ale podľa štatistiky počtu usmrtených cyklistov sa môžeme len domnievať, že za ich podstatným znížením od roku 2009 bola práve povinnosť nosiť cyklistickú prilbu.

cyklisti s prilbami

Projekt v Českej republike

U našich susedov funguje projekt „Na bicykli len s prilbou", v ktorom okrem zaujímavých štatistík sa možno dozvedieť aj množstvo cenných informácií, podľa ktorých môže cyklista prehodnotiť svoje návyky.

To, že pri kolízii na bicykli dochádza najčastejšie k poraneniu hlavy, vedia mnohí. Vedeli ste, že pokiaľ došlo k ťažkému alebo dokonca smrteľnému zraneniu cyklistu, v troch zo štyroch prípadov bola zasiahnutá pádom práve hlava? Pričom v dvoch tretinách prípadov došlo k zraneniu hlavy na miestach, ktoré môžu byť chránené práve prilbou?

Sila nárazu na hlavu jeveľká

Podľa rakúskych a nemeckých dopravných expertov, na ktorých sa odvoláva český projekt, by sa okolo 20 % smrteľných a ťažkých zranení nemuselo stať v prípade, že by bolo používanie prilby povinné pre všetkých, bez ohľadu na vek.

cyklista s prilbou

Pokiaľ ide cyklista rýchlosťou 15 km/h a spadne na hlavu, jeho pád je porovnateľný s pádom na hlavu na betón z výšky 1 metra. Pri náraze bicykla do protiidúceho auta sa rýchlosť obidvoch sčítava. Ak ide cyklista stále rýchlosťou 15 km/h a protiidúce auto len 35 km/h, sila nárazu cyklistu sa rovná 50 km/h, čo zodpovedá pádu na hlavu z výšky 10 m a následky zrážky tak môžu byť fatálne.

Aj s prilbou ste zraniteľní

Netreba hádam pripomínať, že prilba, aby plnila svoj účel, musí byť kvalitná a riadne schválená. Vybrať si prilbu neznamená vybrať si záťaž na hlavu, ktorá zníži schopnosť pohybu hlavy alebo zhorší viditeľnosť. Prilba by mala dobre sedieť a byť na hlave správne upevnená.

Pri používaní prilby môže nositeľ nadobudnúť falošný pocit bezpečia a tak zbytočne počas jazdy riskuje. Aj pri jazde s prilbou je potrebné odhadnúť vlastné schopnosti, zbytočne neriskovať a nespoliehať sa na prilbu, že cyklistu ochráni za každých okolností.

Slovakiabike radí: Aj keď nosenie prilby je povinné len pre cyklistov do 15 rokov, predsa ju odporúčame aj pre mladistvých i dospelých. Lepšie je zraneniam hlavy predchádzať, ako ich následne liečiť.

no alt

Kenzel Vintigo 2018

Prihlásenie